یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

هشدارهاي پليس به کاربران شبکه‌هاي اجتماعي مجازي

پليس فتا

یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵:۰۰


استفاده و گرايش روز‌افزون افراد به ويژه جوانان به شبکه‌هاي اجتماعي در دنياي مجازي غيرقابل انکار است، اما چه بايد کرد که عضويت در اين شبکه‌ها از امنيت بالايي برخوردار باشد و بتوان امکان سوء استفاده از حريم خصوصي را به حداقل رساند.

سرهنگ محمدخاني، رييس پليس فتاي استان گيلان در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از کاربران شبکه‌هاي اجتماعي خواست مراقب جعل هويت باشيد چرا که يکي از مهمترين موضوعاتي که کاربران را تهديد مي‌کند موضوع جعل هويت به خصوص در زماني که کاربر در زمينه‌اي از افراد سرشناس و شناخته شده باشد.

وي افزود: کاربران در صورتي که در حيطه کسب و کار يا حوزه اجتماعي خود، فرد سرشناسي باشند، ممکن است افراد ديگري با سوء استفاده از محتواها و اطلاعاتي که آنان به صورت عمومي به اشتراک گذاشته‌اند، با نام و هويت جعلي و راه‌اندازي صفحات مشابه، دست به اخاذي، کلاهبرداري و ساير اقدامات مجرمانه بزنند.

محمدخاني، افشانکردن اسرار ملي سازماني را از ديگر راهکار‌ها دانست و افزود: اگر افراد در سازمان، شرکت يا موسسه‌اي کار مي‌کنند، قطعاً اطلاعاتي را در اختيار دارند که انتظار مي‌رود آنان اين اطلاعات را به صورت محرمانه نزد خود نگهدارند.

به گفته رييس پليس فتاي استان گيلان برخي از شبکه‌هاي اجتماعي نيز طوري طراحي ‌شده‌اند که ناخواسته افراد را به ورطه جاسوسي مي‌کشانند.

وي اضافه‌کرد: برخي شبکه‌هاي اجتماعي که افراد نام و نشان خيابان‌ها، اماکن و مراکز مهم و حساس را به اشتراک مي‌گذارند، عملاً کارکرد جاسوسي دارند و به راحتي اين امکان را به دشمن مي‌دهند که به اطلاعات مکاني مراکز مهم، حساس و حياتي بدون کمترين زحمتي دسترسي داشته باشند.

محمدخاني از کاربران شبکه‌هاي اجتماعي خواست مراقب کرم‌هاي رايانه‌اي و تروجان‌ها باشند چرا که برخي از خدمات شبکه‌هاي اجتماعي مثل «اپليکيشن‌ها» در دل خود، کرم‌هاي رايانه‌اي و تروجان‌ها را انتشار مي‌دهند.

رييس پليس فتاي استان گيلان به کاربران هشدر داد در فضاي شبکه‌هاي اجتماعي، به هر خدمتي که از سوي کاربران ديگر به آنان پيشنهاد مي‌شود، اعتماد نکنند.

وي با اشاره به توافقنامه محرمانگي اطلاعات که به هنگام ثبت‌نام در بساري از شبکه‌هاي اجتماعي ديده مي‌شود، گفت: کاربران با مطالعه توافقنامه سياست‌هاي محرمانگي، متوجه خواهند شد که کدام دسته از اطلاعات که آنان در شبکه‌هاي اجتماعي به اشتراک مي گذارند، ممکن است در معرض خطر قرار گيرد.

رييس پليس فتاي استان گيلان با بيان اينکه کاربران شبکه‌هاي اجتماعي نبايد به افراد ناشناس اعتماد کنند، گفت: فضاي شبکه‌هاي اجتماعي مملو از کاربراني است که با هويت‌هاي جعلي و براي مقاصد خاص مثل کلاهبرداري، اشاعه مسائل ضداخلاقي و ساير اقدامات غيرقانوني و مجرمانه نسبت به ارتباط‌گيري با کاربران اقدام مي‌کنند.

وي از شهروندان خواست از پذيرفتن افرادي که با هويت، تصاوير و طرح مطالب اغواکننده سعي در ارتباط‌گيري و افزودن آنان به ليست دوستان يا علاقمندان صفحه خود هستند، اجتناب کنند.

محمدخاني يکي‌ ديگر از راه‌هاي مقابله با سوء استفاده در شبکه‌هاي مجازي را تنظيم حريم‌خصوصي ذکر کرد و گفت: تمامي شبکه‌هاي اجتماعي، ابزارهايي را در اختيار کاربران خود مي گذارند که نسبت به تنظيم حوزه حريم خصوصي خود اقدام کنند با استفاده از اين ابزارها مي‌توان دسترسي ديگران را محدود کرد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو